برنامه نویسی چیست؟ انواع زبان های برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟ انواع زبان های برنامه نویسی از جمله سوالاتی است که ممکن است برای هر کاربری که تازه میخواهد وارد حرفه IT  شود پیش بیاید که برنامه نویسی چیست ؟ کاربرد زبان برنامه نویسی و اینکه در چه حوزه هایی میتوانیم از برنامه نویسی استفاده کنیم؟ما مطلبی تحت همین عنوان برای شما تهیه کردیم.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی فرایند طراحی و ساخت یک نرم افزار یا برنامه کامپیوتری برای رسیدن به یک هدف خاص یا به زبان ساده تر یک سری دستورالعمل ها که توسط کامپیوتر برای رسیدن به هدفی خاص اجرا میشود.

قبل از شروع برنامه نویسی شما باید با الگوریتم نویسی آشنا شوید تا بتوانید دستورات را مرحله به مرحله بنویسید و اجرا کنید.

شما می توانید برنامه نویسی را به عنوان همکاری بین انسان و کامپیوتر در نظر بگیرید، که در آن انسان دستورالعمل هایی را برای کامپیوتر تعریف میکند تا آنها را اجرا کند و این دستورات به صورت کد نوشته میشوند زبانی که کامپیوتر ها آنها را بفهمند.

با استفاده از برنامه نویسی زندگی برای ما راحت تر میشود چند نمونه از کاربرد های برنامه نویسی :

مثلا فکر کنید نیاز به خدمات خاصی و یا خرید کالای خاصی دارید و فرصت این رو هم ندارید تا فروشگاه بروید با استفاده از برنامه نویسی و چند تا کلیک و پر کردن چند فرم میتوانید خدمات و یا کالای مورد نظر خودتون رو تهیه کنید. (فروشگاه اینترنتی)

و یا با استفاده از گوشی تلفن همراه میتونید غذا رزرو کنید و یا مکانی که هستید رو برای افراد مختلف به اشتراک بزارید. به طور کلی میتوان گفت برنامه نویسی تمام کسب و کارها را فرا گرفته و بدون برنامه نویسی هیچ کسب و کاری ادامه پیدا نمیکند از ذخیره سازی فایلها تا ویدیو کنفرانسها و ارتباط جهانی بین مردم همه و همه توسط برنامه نویسی انجام میشود. حتی اکتشاف فضا هم بدون برنامه نویسی انجام پذیر نبود.

برای اطلاعات بیشتر لطفا مطلب شرکت برنامه نویسی را مطالعه کنید

برنامه نویس چه کاری انجام میدهد

در ابتدایی ترین حالت ممکن برنامه نویس کد را مینویسد که این کد ها مجموعه ای از حروف و اعداد و کاراکتر هاست و در مرحله بعد یک کامپابلر تک تک کد ها را به زبان ماشین ترجمه میکند و پس از اسکن و ترجمه برنامه اجرا میشود و کارهایی که برنامه نویس از کامپیوتر میخواهد انجام میشود. که این کارها ممکن است شامل نمایش یک تصویر در یک صفحه وب یا تغییر فونت بخشی از متن  و یا … باشد.

پنج زبان برنامه نویسی برتر در سال 2023

زبانهای برنامه نویسی زیادی تا کنون وارد دنیای برنامه نویسی شده است که طبق آمار وب سایت Statista پنج زبان برنامه نویسی برتر به شرح زیر هستند:

  • جاوا اسکریپت، استفاده شده توسط 63.61٪
  • HTML/CSS، استفاده شده توسط 52.97٪
  • SQL، استفاده شده توسط 48.66٪
  • پایتون، استفاده شده توسط 38.87٪
  • TypeScript، استفاده شده توسط 32.37٪

کارهایی که می توانید با این زبان های برنامه نویسی انجام دهید را در زیر بررسی کنید:

جاوا اسکریپت JavaScript

این زبان در هر مرورگر وب اصلی استفاده می شود. جاوا اسکریپت به شما امکان می دهد ویژگی های پیچیده ای مانند به روز رسانی محتوا، نقشه های تعاملی و گرافیک متحرک، توسعه بازی ها و موارد دیگر را به یک صفحه وب اضافه کنید.

HTML/CSS

از این زبان ها برای ایجاد صفحات وب و برنامه های کاربردی وب استفاده می شود. شما از HTML (زبان نشانه گذاری HyperText) برای ساختن ساختار صفحه وب استفاده می کنید، در حالی که CSS (Cascading Style Sheets) به شما امکان می دهد استایل صفحه مثل رنگ و اندازه فونت و سایر مسائل ظاهری را تعیین کنید.

SQL

SQL مخفف Structured Query Language است و برای برقراری ارتباط با پایگاه های داده از جمله به روز رسانی و بازیابی داده ها استفاده می شود. سیستم ذخیره سازی اطلاعات سایت ها و اپلیکیشن هاست.

پایتون Python

برنامه نویسی پایتون یا زبان برنامه نویسی شی گرا بیشترین استفاده را در یادگیری ماشین، توسعه وب و برنامه های دسکتاپ دارد. پایتون یک زبان محبوب در میان مبتدیان است، زیرا نحوه یادگیری آن نسبتا آسان است.

TypeScript

تایپ اسکریپت یک زبان برنامه نویسی رایگان و متن باز است که توسط مایکروسافت به عنوان ابر مجموعه ای از جاوا اسکریپت توسعه یافته است. برای توسعه برنامه های کاربردی بزرگ استفاده می شود.

انواع زبان های برنامه نویسی

در حالی که صدها زبان برنامه نویسی (اگر نه هزاران) وجود دارد، و راه های زیادی برای طبقه بندی آنها وجود دارد، آنها را معمولاً می توان به پنج دسته اصلی دسته بندی کرد:

  1. زبان های برنامه نویسی رویه ای زبان های برنامه نویسی رویه ای (Procedural programming languages)
  2. زبان های برنامه نویسی کاربردی (Functional programming languages)
  3. زبان های برنامه نویسی شی گرا (Object-oriented programming languages)
  4. زبان های اسکریپت (Scripting languages)
  5. زبان های برنامه نویسی منطقی (Logic programming languages)

انواع زبانهای برنامه نویسی

چطور برنامه نویسی را شروع کنیم؟

برای اینکه بتوانید یک برنامه نویس حرفه ای شوید خوب است که مراحل زیر را دنبال کنید:

1- هدف خود را از برنامه نویسی مشخص کنید:

اولین قدم و مهم ترین قدم همیشه هدف و انگیزه از انجام اون کار است به وضوح فکر کنید که چرا میخواهید برنامه نویس شوید و در چه حوزه ای میخواهید برنامه نویسی کنید. مثلا قصد دارید یک برنامه نویس حرفه ای در یک صنعت خاص شوید و یا میخواهید برنامه نویسی را با کاری که در حال حاضر دارید انجام میدهید میکس کنید و یا اصلا برای سرگرمی دنبال برنامه نویسی هستید.

2- ثبت نام در یک دوره برنامه نویسی

حالا که مشخص شد هدف از برنامه نویسی چیست میتوانید با توجه به نیاز تان آموزش برنامه نویسی را شروع کنید و در یک دوره مقدماتی برنامه نویسی ثبت نام کنید.

3- اهداف خود را  به سمت نیاز جامعه سوق دهید

همانطور که در حال آموزش هستید مطمن باشید که یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد را انتخاب کردید و این انتخاب باعث پیشرفت شغل شما و رسیدن به هدف برای شما را راحت تر میکند یا به نوعی زبانی را انتخاب کنید که بتوانید کارهای زیادی با آن انجام دهید و نیاز کارفرمایان زیادی را برآورده کنید.

4- با برنامه نویسان دیگر ارتباط برقرار کنید.

سعی کنید در هر حوزه ای هستید با هم رتبه های خود ارتباط برقرار کنید مخصوصا در برنامه نویسی ارتباط با برنامه نویسان دیگر بسیار اهمیت دارد زیرا میتوانید از چالش ها و تجربیات آنها در حوزه زبان برنامه نویسی که کار میکنید بهره مند شوید.

راه های ارتباط با برنامه نویسان دیگر عبارتند از:

  • شرکت در کنفرانس های فناوری و رویدادهای شبکه
  • ثبت نام برای یک بوت کمپ کد نویسی
  • اشتراک در تأثیرگذاران برنامه نویسی و رهبران فکری
  • پیوستن به یک انجمن آنلاین، مانند CodeNewbie یا Kaggle

5- تکمیل پروژه ها

یکی دیگه از راه های کشف پتانسیل های برنامه نویسی و نتیجه گرفتن از آموزش های آنلاین برنامه نویسی تکمیل پروژه های اولیه است مثل:

  • ساخت اپلیکیشن موبایل
  • ساخت اپلیکیشن ماشین حساب
  • ساخت یک بازی ساده
  • ساخت یک وب سایت اولیه از ابتدا

6- در مورد برنامه نویسی اطلاعات جدید کسب کنید

هرچه بیشتر در مورد برنامه نویسی، ساخت مهارت ها و تکمیل پروژه ها بیاموزید، به دستیابی به اهداف خود نزدیکتر خواهید شد. به طور معمول، در مورد آینده ای که می خواهید در برنامه نویسی داشته باشید فکر کنید و احتمالات را بررسی کنید.

ویدیوی زیر در مورد برنامه نویسی توضیح میدهد. منبع www.khanacademy.org

برای امتیاز دهی به این پست کلیک کنید
[Total: 3 میانگین: 5]